ایرانخودرو حدود دو سال پس از عرضه دنا، نخستین فیسلیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس دنده دستی توربو عمدتاً در چراغهای جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگتر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه میشود. ایرانخودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگتر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دیلایتهای جدید و چراغ خوشآمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود. البته از اواسط سال 97 بعضی از این آپشنها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند! مهمترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگهای جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است. در قسمت فنی نیز دنا پلاس، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. کیفیت ساخت آن نیز اندکی بهتر از دناست اما همچنان از تندر پلاس، کمتر است. حال به سراغ دومین عضو خانواده دنا، یعنی نسخه «پلاس توربو دندهای» برویم؛ خودرویی که تولید آن از اواسط سال 96 آغاز شد اما اولین سری آن در سال 97 بدست مشتریانش رسید. به لحاظ فنی، تفاوت پلاس توربو با پلاس معمولی مانند تفاوت سورن توربو با سورن معمولی است؛ یعنی ایران خودرو فقط سیستم توربوشارژ را به پیشرانه EF7 این خودرو افزوده و چندین تغییر فنی جزیی در آن اعمال کرده. البته به لحاظ تجهیزات ظاهری نیز دنا پلاس توربو با چندین ویژگی متفاوتتر به تولید رسیده است مثل: رینگ بزرگتر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز رنگ و سر دنده جدید. اما سومین عضو خانواده دنا، نسخه «پلاس توربو اتومات» است که از گیربکس 6 سرعته اتومات بهره میبرد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود 70 کیلوگرم بیشتر شده. درباره گیربکس اتومات این خودرو باید این نکته را بدانید که حتی در حالت تیپ ترونیک نیز به شما اجازه نمیدهد دور موتور را بالاتر از 4500 ببرید. دنا پلاس توربو اتومات که تحویل آن از نیمه اول 99 شروع شد، در تجهیزات و کیفیت ساخت متاسفانه دقیقا مانند دنا پلاس توربو دندهای است؛ فقط به این تفاوت که به «فرمان برقی» مجهز شده. از تابستان 1401 نیز دناپلاس توربو با گیربکس 6 دنده به بازار کشورمان آمد که تنها تفاوتش با مدلهای توربو 5 دنده، بازهم در «فرمان برقی» خلاصه میشد. ایران خودرو همچنین از زمستان 1401 نسخه لوآپشن دنا پلاس معمولی را هم به بازار آورد که رینگ آلومینیومی نداشت و ترمز عقب آن نیز از دیسکی به کاسهای تغییر کرده بود. از بهار 1402 نیز دو آپشن جدید «سنسور نور» و «سنسور باران» به دنا پلاس توربو اتومات افزوده شد.
وضعیت در بازار ایران | |
---|---|
سال های موجود | 1397 تا 1401 |
مشخصات فنی | |
---|---|
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | 5 دنده دستی |
پیشرانه | 4 سیلندر توربوشارژ EF7 |
حجم موتور | 1.7 لیتر |
عملکرد فنی | |
---|---|
قدرت | 150 اسببخار |
گشتاور | 215 نیوتنمتر |
شتاب | 10 ثانیه |
سرعت | 205 کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی | 7.9 لیتر در صد کیلومتر |
ابعاد و اندازه ها | |
---|---|
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع شاسی | یکپارچه |
نسل (کد اتاق) | اول |
طول | 4559 میلیمتر |
عرض | 1944 میلیمتر |
ارتفاع | 1460 میلیمتر |
فاصله محوری | 2671 میلیمتر |
وزن | 1262 کیلوگرم |
حجم باک | 60 لیتر |
چرخ جلو | 205/50R16 |
چرخ عقب | 205/50R16 |
سایر ویژگیها | رینگ آلومینیومی |
سیستم کمکی راننده | |
---|---|
کروز کنترل | بله |
کروز کنترل هوشمند | خیر |
کنترل ایستایی در سربالایی | خیر |
کنترل سرعت در سرازیری | خیر |
کنترل کشش | خیر |
کنترل پایداری | خیر |
ضد واژگونی | خیر |
اتو پارک | خیر |
حالت رانندگی | خیر |
سایر ویژگیها | خیر |
سیستم هشدار دهنده | |
---|---|
سنسور جلو | خیر |
سنسور عقب | بله |
سنسور باران | خیر |
سنسور فشار باد تایر | خیر |
سنسور خوابآلودگی را ننده | خیر |
رادار نقطه کور | خیر |
رادار تغییرلاین | خیر |
رادار تصادف جلو | خیر |
رادار تصادف عقب | خیر |
رادار تابلوخوان | خیر |
سایر ویژگیها | (دزدگیر فابریک: سفارش مدیران) |
سیستمهای ترمز | |
---|---|
توزیع نیرو ترمز | بله |
ترمز ضدقفل | بله |
ترمز کمکی | خیر |
ترمز پارک برقی | خیر |
ترمز اضطراری | خیر |
سایر ویژگی ترمز | خیر |
سیستم روشنایی | |
---|---|
دیلایت | بله |
اتولایت | خیر |
نوربالا اتومات | خیر |
ارتفاع نور اتومات | خیر |
چراغ مهشکن جلو | بله |
چراغ مهشکن عقب | بله |
چراغ چرخشی | خیر |
چراغ شور | خیر |
چراغ جلو | نئون |
سایر ویژگی روشنایی | چراغ بدرقه - نورپردازی داخلی |
فرمان | |
---|---|
نیروی کمکی | هیدرولیکی |
دکمههای کنترلی | بله |
حساس به سرعت | بله |
پدال شیفتر | خیر |
گرمکن فرمان | خیر |
سایر ویژگی فرمان | روکش چرم با دوخت قرمز |
مالتی مدیا | |
---|---|
سیستم صوتی | 6 اسپیکر - هندزفری |
مانیتور | 7 اینچی لمسی - (مانیتور عقب: سفارش مدیران) |
نویگیشن | بله |
هدآپ | خیر | دوربین عقب | بله |
دوربین جانبی | خیر |
دوربین 360 | خیر |
دوربین شب | (سفارش مدیران) |
قابلیت پشتیبانی | Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3/MP4 - SD card |
سایر ویژگی مالتی مدیا | (گیرنده تلویزیون: سفارش مدیران) - (دی وی دی پلیر با دسته گیم: سفارش مدیران) |
ایمنی کابین | |
---|---|
مجموع ایربگها | 2 |
ایربگ راننده | بله |
ایربگ زانویی راننده | خیر |
ایربگ سرنشین جلو | بله |
ایربگ زانویی سرنشین جلو | خیر |
ایربگ پردهای | خیر |
ایربگ جانبی جلو | (سفارشی) |
ایربگ جانبی عقب | خیر |
دوربین 360 | خیر |
پشتسری فعال | خیر |
سایر ویژگی ایمنی | مالتی پلکس |
رفاهی کابین | |
---|---|
ورود بدون کلید | خیر |
استارت دکمهای | خیر |
سیستم تهویه | اتومات - دریچه تهویه عقب |
کول باکس | خیر |
صندلی راننده | 8 حالته برقی |
صندلی سرنشین جلو | 8 حالته برقی |
ویژگی صندلی عقب | خیر |
گرمکن صندلی | خیر |
سردکن صندلی | خیر |
ماساژور صندلی | خیر |
روکش صندلی | پارچه مخملی - (روکش چرم فابریک: سفارش مدیران) |
ایزوفیکس صندلی | بله |
خروجی 12 ولت | خیر |
صندوق برقی با جک | خیر |
صندوق پران هوشمند | خیر |
سایر ویژگی کابین | تریم مشکی - دسترسی به صندوق - زیرپایی موکتی با آرم توربو - (کفپوش صندوق و کابین: سفارش مدیران) |
آینه، شیشه و اتاق | |
---|---|
آینه عقب الکتروکرومیک | خیر |
آینه جانبی تاشو برقی | بله |
آینه جانبی با تنظیم برقی | بله |
آینه جانبی با گرمکن | خیر |
سقف پانوراما | خیر |
سانروف | سفارشی |
سایر ویژگی ظاهری | (آنتن کوسهای: سفارشی) - (شیشه سولار: سفارش مدیران) |